PUSA
Ústa ukazují naši otevřenost vůči životu a ochotu přijímat dojmy, konfrontovat se s nimi, vyjadřovat se k nim. Ústa slouží také ke komunikaci a občas si je naplníme až příliš. ústa jsou nucena zvládat první konfrontaci s "dojmy" života a při problémech v prstech bychom se měli ptát:
- S čím se nechci nebo nemohu konfrontovat?
- Kde jsem si nabral příliš velké sousto?
- Jsem příliš uzavřený?
- Kde je pro mě komunikace příliš obtížná?
- Jakých střetů se bojím?
- Kde se nedokážu vyjádřit?
- Jaké dojmy mě přetěžují?
Ústa používáme prakticky pořád, ať už k mluvení, k jídlu či k líbání.
Cvičení jazykem a slinami
Jazyk je branou k srdci. Pocity nenávisti, lásky a sympatie se rodí v srdci a jsou povzbuzovány jazykem. Sliny pomáhají likvidovat mikroby v ústech. Ránu můžeme dezinfikovat slinami. Sliny stimulují tvorbu určitého hormonu, který brání tvorbě zubního kazu. Když potravu dobře rozkoušeme a obalíme slinami, pak se dobře tráví. Cvičit je dobré, když se ráno probudíme.
1. jezděte jazykem po ústní dutině, zejména po dásních a zubech.
2. Nepolykejte, nashromážděte sliny v ústech.
3. Propláchněte si slinami ústní dutinu. Omyjte si slinami především dásně a mezery mezi zuby.
4. Spolkněte sliny natřikrát po stejných dávkách.
Mňam
Účinek: Procvičujeme gymnastiku jazyka - olíznout dolní a horní ret, měnit směr pohybu jazyka.
Co máte rádi k obědu? A myslíte, že je to dobré i pro kotě? MŇAM. když má něco dobrého na talíři, to se jen olizuje. Zkusíme to také.
Žabka
Účinek: Procvičujeme gymnastiku jazyka - pohyby jazykem nahoru k nosu a dolů k bradě. Žabky nejen skáčí, můžeme si ukázat, jak.
Jsou i chytré. Víte, jak žabka chytá komáry? Sedí jako socha, vůbec se nepohne, a když jí komár sedne na nos (položíme prst na nos), tak vystrčí jazyk a chytne ho. Také dosáhne jazykem až na bradu. A to je s komárem zle. Zkusíme to také.
Zajíček
Účinek: Procvičujeme pohyblivost jazyka, puse je zavřená, nejdříve opřeme jazyk o horní řezáky, potom o dolní. Jazykem obkroužíme tuby v obou směrech, horní i dolní. Zajíček čekal v doupátku na maminku. Čekání bylo dlouhé, ale on to vydržel. Když se mu chtělo volat maminku, sevřel pusu a jazykem si počítal dokolečka všechny zoubky, jezdil v puse dokolečka jazykem závody tam i na opačnou stranu, doku se zaječice nevrátila s nějakou dobrotou.
Masáž dásní
Určitá místa pod spodním rtem a nad horním rtem mají vliv na stimulaci meridiánů, které dodávají energii ústům, zubům a dásním. Ráno, po jídle, kdykoliv.
1. Tlačte prsty do kůže stejnoměrně a důrazně poté si celou partií obličeje třete mírně rukou, což rozproudí energii kolem vyznačených bodů. 3x
Cvakání zubů
Zuby jsou velmi důležitou součástí zažívací soustavy. Slouží k drcení potravy a k jejímu přirozenou obranyschopnost.
Cvakání zubů a zatínání zubů během dne posiluje klouby a udržuje zuby zdravé.
Provádíme-li ráno - pomáhá probudit organismus.
Provádíme-li během dne - pomáhá udržet bdělost. 36x za sebou - posílí zuby i dásně.
Zívání
Účinek: Podporuje dýchání a zlepšuje vnímání proti zlosti a naštvanosti.
Neměli bychom zívání potlačovat! protože udržuje rovnováhu mnoha energetických systémů v našem těle, jako např. čelistního kloubu a žvýkacích svalů, uvolňuje celou oblast lebky. Když zíváme, neměli bychom při tom polykat své okolí. Zablokovaný čelistní kloub snižuje naše akademické schopnosti. Je-li v rovnováze, můžeme rozvinout celý svůj potenciál.
Provedení:
Vydechujeme tak dlouho, až už nemáme v plicích žádný vzduch. Pak pomalu nadechneme a zívání se dostaví automaticky. je třeba toto několikrát opakovat. Když v oblasti žvýkacích svalů najdeme nějaký křečovitý sval, je užitečné se ho dotýkat během zívání konečky prstů a jemně ho masírovat.
Uvolnění čelistí
K nejběžnějším projevům stresu patří ztuhlé čelistní svaly a zaťaté zuby.
- Lehce přitlačte špičku jazyka na patro za přední zuby. Dovolte rtům, aby se mírně pootevřely. Pociťujte, jak jsou svaly čelistí uvolněné.
- Opakujte několikrát denně, hlavně večer před spaním.
2. Pomalu otevřete ústa, co nejvíc můžete, aniž byste si ublížili. Pak je zavřete. opakujte asi 2 minuty.
- Zlehka přitlačte pěst zespodu na bradu. Otvírejte ústa a dolní čelisti tlačte proti pěsti.
- Udržujte napětí asi minutu. Opakujte několikrát za den.
Digitální uvolnění čelistí
- Přitlačte špičky ukazováčků na čelistní svaly v místech, kde prochází mezi tváří a ušním lalůčkem. Naleznete zde prohlubeň.
- Tlačte na tento bod směrem přímo dovnitř tak dlouho až v čelistech pocítíte mírnou bolest.
- Vydržte ještě 5 vteřin. Pomalu uvolněte.
- Opakujte alespoň 10x.
Masáž lícních kostí
- Přitiskněte konečky ukazováčků na lícní kosti v místech hned pod očními důlky.
- Vyvíjejte přímý tlak směrem dovnitř, dokud nepocítíte mírnou bolest.
- Setrvejte asi minutu. Pomalu uvolněte.
- Spojte tuto techniku s dynamickým dýcháním.
Ptakopysk
Účinek: Procvičujeme ppohyblivost rtů - špulení stisknutých rtů, vysuneme rty zároveň.
Žije ve vodě, vajíčka klade do chodbičky, kterou si vytvoří pod břehem.
Zkuste vysunout rty, oba zároveň, a napodobit ptakopyska.
Rybičky
Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - špulení , bočné vtažení - rty do osmičky.
Rybičky pod vodou špulí pusu, to si povídají. Pusu našpulíme do trubičky. Pak rty vtáhneme dovnitř tak, že zepředu vypadají jako osmička - napíšeme osmičku ve vzduchu.
Opice
Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - brnkání o spodní ret.
Opička umí také jen tak mručet a přitom si brnká ukazováčkem střídavě o spodní ret.
Zebra (kůň)
Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - rozkmitání rtů výdechovým proudem vzduchu - frkání.
Dojde k emočnímu uvolnění - potlačení strachu.
Zebra Lenka se procházela po louce a prohlížela si květiny, které krásně voní. Lenka si zhluboka přičichla k jedné z nich, ale to neměla dělat. květina byla plná pylu a ten milé zebře vlétl do nozder. Zafrkala tak mohutně, že všechny včelky hned uletěly.
Krokodýl
Účinek: Procvičujeme pohyblivost čelistí - bezhlasé otvírání úst.
Je velmi nebezpečný. Tiše čeká na svou kořist a potichu otvírá velikánskou tlamu.
Pohyb jazykem
Účinek: K jazyku patří čtyři nervy. Vedou od jazyka do mozku a tam se propojují s mnoha dalšími nervy. Jejich vlastním domovem je mozkový kmen.
Jazyk se pohybuje neustále. Může si však vyrazit na procházku - zprava doleva, shora dolů, přes zuby, na horní čelist, nebo ho můžeš vypláznout, nechat přejíždět přes rty nebo ho stočit. Nebo vypláznout jazyk na strach a paniku: Béééééé! Mééééé!
Pískání
Účinek: Díky pískání vznikají v mozku frekvence, které vyvolávají pozitivní emoce. Vypískej pesimismus a starosti. Když se směješ, poskakuje tvá bránice, břicho, hrudník a všechny orgány. To uvolňuje napětí.
Vytvoř si ze rtů mal O. Z jazyka vytvoř malý vzduchový kanálek. A teď nasaj vzduch a zase ho vyfoukni: Zapískej.
Čím častěji, tím lépe.
Hra na vlak
V prostoru určíme několik míst, kde je nádraží." Zvolíme dvě až čtyři děti jako lokomotivy. Na nádraží se za ně zapojují vagony - další děti. Vlaky vyjíždějí a jak jedou přes pražce, říkají "td-td-td." Při rozjezdu pomalu, později rychleji. V tunelu vlaky houkají "húúúú." Když vjedou do nádraží, zpomalují a zastavují.
Dýcháme na zamrzlé okno
Účinek: Pěvecké nastavení úst, jazyka a rtů, pružný brániční dech.
Děti mají kousek před ústy otevřenou dlaň = okno.
"Rozehřej kolečko, kterým se podíváš ven. Druhou rukou si kontroluj pohyb pružného bříška." Jazyk leží v ústech, širokou špičkou opřen za spodní řezáky, rty jsou mírně předsunuté.
Štěkání
Účinek: Součinnost bránice a hlasivek, výrazová práce s hlasem.
Můžeme cvičit ve stoje, vsedě nebo na čtyřech, děti nesmějí zaklánět halvu.
"Zaštěkej různě vysoko hu-fu, ha-fu, ha-fo. Předveď malé nebojácné štěně...velkého smutné psa, velkého zlého psa.
Tajné heslo
Účinek: Výrazná akrtikulace rtů posílí zapojení bránice.
Souhlásky s, š, f, k, p, t podporují elastičnost hlasového aparátu. Účinně probouzejí bránici, zejména jsou-li vysloveny pružně. Zpočátku je lépe vyslovovat ve slabikách.
"Potřebujeme se dostat do místnosti, která je přísně střežena. My však máme tajné heslo: kapitán. Zašeptáme ho strážci tak, aby nám bylo rozumět, ale aby to nikdo neslyšel. Vymýšlíme tajná hesla, kde by byly tyto souhlásky."
Odcákávání vody
Účinek: Aktivace bránice a otevření hrtanu, výslovnost souhlásky na konci slova. Děti klečí na patách - kolena od sebe.
"Jsme víly na kraji jezírka. Smočíme ruce a rozpažením odkápneme kapičku a provázíme hlasem cááák. A teď odcákneme dvě kapky - dva pohyby a cák-cák. Tři.....
Závěrečné k je třeba vyslovit lehce na tvrdém patře, nikoli vzadu v krku.
Skousnutý ukazovák
Účinek: Uvolněná čelist a otevření nadhrtanového prostoru při brumendu.
Vložíme ukazováček mezi přední zuby a vyslovujeme bim. Zahnutý ukazováček pomůže při provádění brumenda.
Mňoukání
Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů a čelistí - široké otevírání a zavírání pusy nejdříve bez hlasu a potom s hlasem.
Máme krásné kotě Ferdu, provádí své kousky, stojí na zadních, hraje si a hýbá tlamičkou tak, jako by nám něco říkalo. Zkusíme to také.