PODKOVY
Děti napodobují zvuk klapajících podkov - jazyk se na chvíli přilepí k hornímu patru, spadne a ozve se mlaskavý zvuk - přidáváme na rychlosti, nejdříve pdkůvky klapou pomalu, potom rychlejí.
Jízda na koni
Účinek: Cvik posiluje kyčle a stehenní svaly.
Provedení: V kleku mírně roznožíme tak, abychom při dosednutí mezi paty měli hýždě ještě mírně na zemi. Napřímíme se v zádech. Děti mohou uchopit do rukou pomyslné otěže. Pozvedávání a dosedáváním naznačujeme jízdu na koni.
Koníček
Koníčka si osedlám, - stoj a uchopíme pomyslné opratě,
pojedu s ním pěkně sám. - běh okolo místnosti,
Hopy, hop, hopy, hop, - v poklusu na místě zvedáme kolena,
pojedu jak o závod. - běh okolo místnosti,
Překážky vždy přeskočím, - pomyslně přeskakujeme překážky,
s radostí si poskočím. - výskok.
Dostihy
Dvojice - jedno dítě dělá koně, druhé žokeje. Žokej drží koně švihadlem pod rukama. Vytvoříme překážkovou dráhu.
Koník hrabe
Cíl: Posilování ramenního, mezilopatkového a bederního svalstva. Uvolňování ramenního kloubu.
ZP: Vzpor klečmo, ruce opřeny o dlaně.
Střídavě zvedáme loket pravé a levé ruky. Paže krouží boční kruhy vpřed i vzad, střídavě levá a pravá.
Zastavujeme koně "PRRRR"
Cíl: Posilování pružnosti a výkonnosti břišního svalstva.
Sed, kolena od sebe, chodidla na zemi. Děti rukama drží opratě a zastavují koně na třkrát.
Prrrrr-prrrrr-prrrr. S každým prrrr se podvědomě zpěvní břišní stěna, kterou je nutné uvolnit. "Zatáhni pořádně za opratě a pak je ihned povol, abys mohl koně ještě pevněji přitáhnout."Kovář
Význam: Cvičení rovnováhy a rytmu.
Děti stojí na levé noze. pravou nohu si uchopí pravou rukou za nárt před tělem a zvednou ji do výše nad kolena. Volnou levou rukou vyklepávají rytmus na chodidlo.
Kdo to ví, kdo to ví,
kdo vyrábí podkovy. - levou rukou na pravé chodidlo,
kdo to ví, kdo to ví,
kdo nám koně ková? - pravou rukou na levé chodidlo,
Já to vím, já to vím,
kdo vyrábí podkovy. - stejně
Já to vím já to vím.
Koně ková kovář.
Pro každého koně jiná - zvednout levou nohu ohnutou v koleni
jako boty pro lidi. - a na koleno vyklepůáváme rytmus,
Pomáhá mu kovadlina, - na opačné koleno.
zvonice jim závidí.
Kdo to ví, kdo to ví? - stejně jako na začátku
Kdo nám ková podkovy?
Já to vím, já to vím.
Ková nám je kovář.
Kůň
Cíl: Koordinace, srovnávání pravé a levé mozkové hemisféry.
Klek, dlaně na zemi. Předpažíme pravou ruku a zanožíme levou nohu. Chvilku vydržíme a opačně.
Odfrknutí koně
Cíl: Uvolnění rtů, čelistí, aktvizace bránice.
S odfrknutím prh se uvolní čelist a krční partie, aktivizuje se bránice. Když děti mezi rty a zuby vytvoří vzduchovou bublinu, svaly se přirozeně uvolní, rty se od zubů odlepí.
Koník
Cíl: Naučit děti prostorové orientavi, umístění sebe sama v prostoru, respektování ostatních.
Motivace: Koník veze svého pána, musí dávat pozor, aby se s nikým nesrazil. Děti stojí za sebou. přední je zapřažený kůň, v každé ruce drží konce tyčí, druhé dítě stojí za ním a uchopí druhé konce. První dítě se pohybuje chůzí nebo během, druhé se veze.
Houpací kůň
Účinek: Zlepšuje soustředění, myšlení, paměť. Slouží k povzbuzení míšní tekutiny a k centrování reflexu pánev/týl.
Provedení: Sedíme na podlaze, paže jsou po stranách těla. Prsty dopředu. Nohy jsou pokrčené, hýždě se kostrčí a křížovovu kosí dotýkají podlahy. V této pozici provádíme pánví krouživé pohyby doprava a doleva.