TYGR - ZA ZVÍŘÁTKY
Hádanky
Je z rodu velkých kočiček, nosívá žlutý župan s pruhy a z ostražitých očiek mu srší blesky v barvě duhy.
Tygří relaxace
Účinek: Uvolňuje celou páteř, bederní část. Zklidňuje.
Provedení: leh na břiše, paže upažit skrčmo, ruce leží na sobě, dlaněmi dolů.
Ukloníme se vpravo a položíme halvu levou tváří na ruce.
Pokrčíme pravé koleno a přitáhneme k trupu.
relaxace, ůto je klid, umění se uvolnit.
Klidně ležím, klidně dýchám, relaxuji - odpočívám.
Relaxace, to je klid, umění se uvolnit.
Všechny svaly povolím, celé tělo uvolním.
Relaxace, to je klid, umění se uvolnit.
Tygří chůze
Děti utvoří dvojice, jedno se položí na záda a uvolní se.
Druhé se mu pomocí tygřích tlapek prochází po těle.
Tygří dech
Účinek: přímý joginksý dech.
Provedení: Podpro v kleku. Záda začínáme hrbit do oblouku se současným vydechováním, hlava mezi ruce. nadechneme se. S výdechem se bedra začínají prohýbat směrem dolů se současným protažením halvy do mírného záklonu.
Tygr
Klek sedmo, s nádecherm předpažíme a přecházíme zvolna do vzporu klečmo.
S výdechem svěsíme a uvolníme hlavu, skrčíme pravou nohu, až se koleno dotkne čela.
S nádechem zanožíme pokrčmo pravou, zakloníme havu, pohled vzhůru.
4x pravou nohou a 4x levou.
Poté s nádechem zvedneme do kleku, předpažíme.
S výdechem se zvolna vracíme do výchozí pozice.
Opakovat 2 - 3x.
Tygřík
Účinek: Dynamické procvičování páteře.
Provedení:
Poklekni a vzpřim se pěkně.
Pak se předkloň, opři ruce,
aby kolena a dlaně
byly rohy obdélníka.
plavným pohybem se skláněj
bradou k zemi, kostrč vzhůru.
Potom napni obě paže,
hlavu skloň a záda vyhrb.
Pak se zase navrať zpátky
jako tygřík, který číhá.
Posaď se a napřim záda.
Zavři oči, odpočiň si.
Tygřík
Cíl: Podpora rozvoje psychomotorické koordinace, rytmického a tonálního cítění, emočního prožívání.
Ráno vstává malý tygřík - klek, vzpřímená záda,
šíji svou si protáhne. - dlouhý nádech a protažení,
Vůbec neví, co ho čeká - pomalý výdech ve vzpřímení,
v džungli záhadné. - uvolnit se.
Záda bolí po dlouhém spánku, - sed téměř na patách,
chtělo by to snídani. - sklonit hlavu, záda vyhrbit v kleku,
Proto číhá na sovu kořist, - klek s rovnými zády, tygřík číhá,
má na lov nadání. - sed na patách, čelo na podložku.
Tygřík
Cíl: Poloha uvolňuje celou páteř, zejména bederní část včetně oblasti pánve. Harmonizuje a zklidňuje psychiku.
Provedení: Leh na bříšku, paže volně podél těla. Ohneme paže v lokti. levou dlaň položíme na hřbet pravé ruky tak, aby ruce ležely na době dlaněmi dolů. Položíme halvu levou tváří na ruce. Pokrčíme koleno pravé nohy a přitáhneme co nejvýše k trupu. Trup natočíme tak, aby pravý loket se dotýkal pravého kolena nebo k němu směřoval.
Malý tygřík neposeda
žádné věci pokoj nedá
celý den jen běhá, skáče,
teď by si rád hrál na spáče.
trelaxace zvládnout zkouší,
je to snadné, už to ví,
celé tělo uvolní.
Koukejte se, děti milé,
jak dosáhnout svého cíle.
Zkuste i vy nakrátko
být malinké tygřátko.
Tygr
Cíl: Posiluje hýžďové a břišní svaly, zlepšuje pohyblivost kyčelních kloubů. Účinně procvičuje páteř, učí správnému bráničnímu dýchání. Cvičen¨í pro dyslektiky.
Provedení: Sed na patách, trup vzpřímený, dlaně na kolenou.
S nádechem s předpažením přecházíme zvolna do kleku.
S výdechem se předkláníme, dlaně opřeme o podložku a vyhrbíme záda, svěsíme hlavu, ohneme pravé koleno a táhneme ho dopředu a vzhůru, až se dotkneme nosu nebo čela.
S nádechem protlačíme záda do plochého hřbetu, zvedneme halvu, pravou nohu protáhneme dozadu a vzhůru.
Totéž levou nohou.
Tygřík chce být dlouho mlád,
ať nám slouží za příklad.
Teď si právě s úspěchem
tělo zvedá s nádechem.
S halvou propne tlapu zadní, drž se tygře, neupadni!
podruhé si drží hlavně, teď přitáhni tlapu k hlavě.
potřetí si rovná záda, on je pašák, marná sláva.
S nádechem vytasí drápky, s úsměvem je svhlvá zpátky.
Malý vzteklý tygr
Malý tygr čelo chmuří,
jako divý stále zuří.
Děti ukazují, jak dovedou být vzteklé.
Vystrkuje přitom svoje ostré drápy,
všem jen vyhrožuje, zvířata tím trápí.
Všichni zvednou ruce a svými prsty znázorňují drápy.
Tygr ve svém vzteku ani netuší,
že mu vyplazený jazyk nesluší.
Děti vyplazují jazyk.
Nejvíce se jeho řev po krajině šíří,
když má místo masa jen mrkev na talíři.
Děti řvou co nejhlasitěji jako tygr.
Všichni z něho mají strach, nemají ho rádi,
tygříkovi to však zatím asi málo vadí.
Všichni krčí rameny a ukazují svou lhostejnost.
Brzy ho však začne mrzet, že je stále sám.
přemýšlí a rozhlíží se: "Co teď udělám?"
Děti se rozhlížejí kolem a vidí, že si jich nikdo nevšímá.
Naříká a kňučí, jak neštěstí pytel,
že mu nezbyl na světě ani jeden přítel.
Děti naznačují pláč.
Slzy mu však přinášejí málo prospěchu,
proto aspoň ve vzpírání hledá útěchu.
Děti chodí po čtyřech po třídě a společně zpívají písničku.
Když dozpívá, zůstane bez phnutí stát,
nemá žádné kamrády, nemá si s kým hrát.
Děti zůstanou stát jako přikované.
přemýšlí a za chviličku sám se podiví,
že mohl být na zvířata tak moc ošklivý.
Děti naznačují, že všechno pochopily, a přitom si ukazují prstem na čelo.
Příště už se vždycky ke všem lépe zachovám,
abych nikdy nezůstal tak opuštěn a sám.
Všichni se začnou tvářit přátelsky, z obličejů jim vyzařuje vstřícnost.
Potom tygr navštěvuje všechna zvířátka,
každé z nich ho rádo pozve k sobě za vrátka.
Vždy dvě děti přistoupí k sobě a zůstanou stát.
Potichu se omlouvá: "Velmi mě to mrzí,
že jsem vám všem ubližoval a byl jsem tak drzý."
Děti spolu mluví tichým hlasem.
Každému pak podá packu pod větvemi v chládku
a z kožíšku vytahuje dárek na památku.
Dvojice si podává ruce a pantomimicky znázorňuje předávání dárků.
Zvířátkům však na dárcích příliš nezáleží,
radějj tygra obejmout všechna rychle běží!
Nakonec se všichni navzájem srdečně objímají.