PES, KTERÝ ŠTĚKÁ, NEKOUŠE
Význam: ten, kdo nejvíce vyhrožuje, většinou nic neudělá.
KK: Už ti někdo vyhrožoval? Znáte někoho, kdo se vychloubá!
Nácvik dýchání: Procvičujeme rychlý nádech a rychlý výdech - "hrajeme si s dechem.")
Brániční bastrika
Účinek: Uvolnění bránice. Důležité pro astmatiky.
Provedení: Sed na patách. Dlaně si položíme na oblast břicha a kontrolujeme dech.Nadechneme se nosem a pak rychle vydechneme ústy tak, že jej prudce vyrazíme a v proudu vzduchu současně vyšeptneme HAF. S výdechem se břišní svaly stahují a bránice je vtahována směrem vzhůru.
Hra na pejska
Většina těchto cviků ovlivňuje páteř, její celkové protažení. Rehabilitačně i preventivně působí hlavně při skolióze páteře.
Pes čůrá na kámen
Účinek: Procvičuje se kyčelní kloub. Procvičuje se a uvolňuje kostrční a křížová oblast páteře.
Provedení: Podpor v kleku. Pokrčenou nohu pozvedneme do strany a přitáhneme ji k hrudníku, podobně, jako když pejsek zvedá nožičku. Začneme mírně kmitat kolenem tak, aby pohyb byl hlavně v kyčli.
Pes honí ocásek
Účinek: Působí hlavně při skolióze páteře.
Provedení: V podporu v kleku stočíme tělo do obloučku tak, abychom se dívali přes rameno na nohy. Potom běžíme po všech čtyřech tak jako pejskové, když si honí ocásek. i na druhou stranu.
Pes vrtí ocáskem
Účinek: Rehabilitační cvik pro skoliózu.
Provedení: Podpor v kleku, mírně nadzvedneme nárty tak, že se nohama opíráme pouze o kolena. Pak obě spojené nohy vytočíme do strany a přes rameno se na ně podíváme. Na obě strany.
Pejsek
Já jsem pejsek hlídací, - klek na všech čtyřech,
někdy snad i trhací. - v kleku na čtyřech otáčíme doprava,doleva,
Když zahlédnu pošťáka, - vyskočíme do stoje,
proženu ho - rošťáka! - běh po místnosti,
Když polapím malou myšku, - klek a rukama chytáme pomysl. myšku,
zalezu s ní do pelíšku. - sed na patách, hlavu na podložku.
Výcvik pejska
Jedno dítě je cvičitel, ostatní pejsci.
Povely: např. ruka nahoru = volno, pokrčená ruka = sednout, připažená ruka = lehnout, tlesknutí = přeskočit překážku.....
Pejsek
Význam: Cvičení pro posílení odrazu, odhad vzdálenosti.
Děti utvoří kruh, každé liché dítě si lehne na bříško čelem do kruhu a vytvoří tak překážku. Sudé děti přeskakují překážku. Na poslední verš 1. sloky děti složí halvu do dlaní a naznačují pláč.
Skákal pejsek přes hromádky štěrku, štěrku,
chtěl přeskočit mezi vrátky dcerku terku.
Zakop jí o drdol, spad čumáčkem na hrbol.
Už přes Terku neskáče, je mu do pláče.
Pes - protahování jako pes
- stoj rozkročný s předklonem - opřít se o dlaně,
- paty se mohou zvednout od podlahy,
- zvednout pravou a levou nohu,
- pomalý stoj, obratel po obratli.
Vrčení
Děti předvádějí vrčení zlého psa vrrrrr. Dynamika kmitajícího rrr přirozeně s postupem nahoru stoupá. Vpředu kmitající rrr uvolňuje kořen jazyka ( a tím i hrtan), ale také posiluje vitalitu a sílu dechového svalstva.
Štěkání
Součinnost bránice a hlasivek, výrazová práce s hlasem.
Děti nesmějí zaklánět hlavu - sed, klek, stoj.
Zaštěkej různě vysoko hu-fu, ha-fu, ha-fo.
Předveď malé štěně, maxipsa Fíka..., poměň se ve velkého zlého psa.