JEMNÁ MOTORIKA
Rozvoj jemné motoriky, cvičení s prsty a rozvoj řeči splu úzce souvisejí.
Hmatáním a cítěním, zvláště špičkami prstů, je trénována a aktivována činnost mozku. Poruchy učení u dětí bývají odstrańovány např. horu prstů, přičemž jsou uvolňována odpovídající spojení v mozku a aktivovány mozkové proudy. Cvičení s prsty (neboli provádění muder) může být ozančeno jako čistý mozkový trénink. Zvláště pokud špičky prstů leží u sebe, ovlivňuje to v pozitiv¨ním smyslu mozkové proudy. Rukodělná práce, hraní na hudební nástroj, mytí nebo masírování rukou má mnohem větší účinky, než si uvědomujeme.
Tato "pohybová cvičení", která uvolňují svalstvo ruky, předloktí, zápěstí a prsty, napomáhají koordinaci pohybů a současně usilují schopnost dítěte kontrolvat tyto pohyby zrekem. mnohé mudry synchronizují levou a pravou polovinu mozku a podporují tak paměť, obecnou všímavost a téměř zázračně také kreativitu. není náhodou, že člověk při prudkém rozčilení zatíná pěsti.
Příjemnou hrou, která zvedá náladu, celkově osvěžuje a stimuluje veškeré funkce, je kelpání rukou (4lověk při tom nemůže zůstat vážný, a děti se toho nemohou nikdy nabažit).
Děti mají tyto činnosti rády. I ty nejmenší se snaží zvormovat své prstíky.
Zkouším to s říkankou, ale i bez ní jen tak hravou formou. Ano, doma nemají taková malá umyvadla, ale mytí rukou (zvláště pod teplou vodou) uklidňuje. Vyzkoušejte to!
V rubrice Cvičení pro děti vám nabídnu to, co zkouším. Názvy, které se dočtete jsem si vymyslela, aby nám to lépe šlo a lépe se to pamatuje.
Třeba se vám něco z toho bude líbit.
Máša